„Historia na ekranie”. Odcinek 4 – Strategie uhistoryczniania filmowego świata przedstawionego i narracji filmowej w kinie historycznym – Muzyka
Autor: dr hab. PIOTR WITEK
„Historyczność narracji filmowej oraz świata przedstawionego może manifestować się poprzez audio-sferę, np. muzykę.”
***
W podcaście wykorzystano na prawie cytatu fragmenty ścieżek dźwiękowych z analizowanych filmów:
The Dirt, USA, 2019, dir. J.J. Tremaine.
Yesterday, Poland, 1984, dir. R. Piwowarski.
Człowiek z marmuru [Man of Marble], Poland 1976, dir. A. Wajda.
Na poszczególne ścieżki dźwiękowe składają następujące utwory muzyczne:
Budujemy nowy dom [We Are Building a New Home], 1949, lyrics: W. Stępień, music: Z. Goz-dawa.
Girls, Girls, Girls, album: Girls, Girls, Girls (1987), Mötley Crüe.
Love Me do, album: Please Please Me (1963), The Beatles, autorzy: Jhon Lennon, Paul McCartney.
And I love Her, album: A Hard Day’s Night (1964), The Beatles, autorzy: Jhon Lennon, Paul McCartney.
Pochód przyjaźni [The March of Friendship], 1951, lyrics: E. Fiszer, music: T. Sygietyński, J.T. Klukowski.
Shout at the Devil, album: Shout at the Devil (1983), Mötley Crüe.
Służba Polsce [Service for Poland], 1951, lyrics: S. Wygodzki, music: W. Lutosławski.
Warszawski dzień [A Warsaw Day], 1964, lyrics: S.R. Dobrowolski, music: T. Sygietyński.
***
Prawo autorskie i prawa pokrewne.
Art. 29. [Prawo cytatu]Wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów oraz rozpowszechnione utwory plastyczne, utwory fotograficzne lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym celami cytatu, takimi jak wyjaśnianie, polemika, analiza krytyczna lub naukowa, nauczanie lub prawami gatunku twórczości.